چاپ؛  صنعتی که پشتوانه سایر صنایع است

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده که اهمیت آن در اقتصاد غیر قابل انکار است و به عنوان یک پشتوانه برای سایر صنایع عمل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ 28 September 2024

به گزارش تابناک رضوی، اکبر صالحی با بیان این مطلب اظهار کرد: نقش محوری صنعت چاپ به عنوان یکی از ارکان اقتصادی و تأثیرگذار در تولید ناخالص کشور، به ‌ویژه در ورود محصولات جدید به بازارهای داخلی و صادراتی بسیار مهم است.
وی در بیست وچهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، بیان داشت : این صنعت نه تنها به عنوان یک بسترساز مناسب برای پیشبرد صنعت پیشران چاپ عمل می‌کند، بلکه چرخه اطلاعات و دانش را از مسیر کتاب و مجلات نیز به عهده دارد.
صالحی با اشاره به این که این جشنواره می‌تواند پیوندی میان هنر و صنعت را برقرار کند ، تصریح کرد: با استفاده از تکنولوژی نوین،  می تواند تحولاتی را در صنعت چاپ ایجاد کند. همچنین صنعت چاپ به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده که اهمیت آن در اقتصاد قابل انکار نیست و به عنوان یک پشتوانه برای سایر صنایع عمل می‌کند.
وی خاطر نشان ساخت : با توجه به بسته‌بندی صادراتی، همه نگاه‌ها در صنایع مختلف به صنعت چاپ است و تحولات جهانی باعث تبدیل چاپ از یک ابزار فرهنگی به صنعت راهبری شده است. این صنعت تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و اهالی صنعت چاپ انتظار دارند که تغییرات ساختاری انجام شده و این صنعت زیر نظر وزارت صمت مدیریت شود.
دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی اعلام کرد: خراسان رضوی به عنوان قطب صنعت چاپ در سال ۱۴۰۲ صادراتی معادل یک هزار میلیارد تومان به کشورهای افغانستان و عراق داشته است و نوسازی دستگاه‌ها و حذف بوروکراسی در این حوزه ضروری است، چراکه در صورت فرسوده ماندن دستگاه‌های چاپ بیم آن می‌رود این بازار از ایران گرفته شود.
صالحی اعلام کرد: تأکید بر خودکفایی در تأمین مواد اولیه صنعت چاپ از دیگر نکات مهم است، از طرفی تولیدات داخلی از لحاظ قیمت و کیفیت فاصله زیادی با نمونه‌های خارجی دارند .لذا ضرورت دارد زمینه واردات مواد اولیه با کیفیت فراهم شود.
در ادامه سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: نیاز به محصولات و خدمات چاپی متنوعی در خراسان رضوی با توجه به حضور گردشگران و زائران در امر بسته‌بندی سوغات وجود دارد و این امر می‌تواند فرصتی برای توسعه صنعت چاپ در این منطقه باشد.
فرزین سلطانی، با اشاره به تاریخچه ۲۰۰ ساله صنعت چاپ، به بیان چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت پرداخت و اظهار داشت : 
نیاز به محصولات و خدمات چاپی متنوعی در خراسان رضوی با توجه به حضور گردشگران و زائران در امر بسته‌بندی سوغات وجود دارد و این امر می‌تواند فرصتی برای توسعه صنعت چاپ در این منطقه باشد.
همچنین  مدیرکل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: با نوسازی زیرساخت‌ها و ارتقاء تراز این صنعت، می‌توانیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم و  این هدف نیازمند همکاری و همدلی همه اعضای این صنعت است.
مونا ابرو فراخ یادآور شد : در حال حاضر درآمد سالانه از صادرات محصولات سلولزی حدود یک هزار دلار است که البته این رقم برای کشور ارزش بیشتری دارد. در دنیا نیز ارزش این صنعت به حدود ۷۵۰ هزار دلار می‌رسد که نشان از اهمیت بالای این حوزه دارد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل یک دستگاه نظارتی قوی برای بررسی عملکرد تمامی نهادها و ارگان‌های مرتبط با صنعت چاپ و سایر صنایع  یک ضرورت است.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر تاکید کرد: در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور لزوم پیگیری دقیق‌تر در حوزه‌های مختلف احساس می‌شود واکنون زمان مناسبی برای شناسایی و رفع ایرادات موجود در اقتصاد کشور است.بر اساس این مقوله باید با دقت به تجارب سایر کشورها نگاه کنیم و از آن‌ها موارد مورد نیاز کشور را بیاموزیم.
وی خاطر نشان ساخت: دولت باید با حمایت از این صنایع، بسترهای مورد نیاز برای رشد و شکوفایی آن‌ها را فراهم کند، لذا امیدوارم با همت مسئولان و فعالان این عرصه، مشکلات موجود به زودی مرتفع شود و دستاوردهای بزرگی در حوزه کارآفرینی و صنعت چاپ را شاهد باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ امروز نقش مهمی در نشر معارف دینی و گسترش فرهنگ اسلامی ایفا می‌کند.

محمد حسین زاده همچنین به نقش حمایتی وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس در پیشبرد اهداف صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: حمایت‌های وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس نیز در پیشبرد اهداف صنعت چاپ بسیار مهم بوده است و امیدواریم این تلاش‌ها منجر به افزایش صادرات و بهبود وضعیت نیروی کار در این حوزه شود.
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از تأسیس خانه چاپ خبر داد و گفت : تاسیس خانه چاپ با مشارکت همه تشکل‌های صنفی در حال پیگیری است، همچنین برپایی موزه چاپ کشور در دستور کار قرار دارد.
 
علی اکبر ابراهیمی افزود: ۵۰ درصد صادرات از دروازه خروجی خراسان رضوی صورت می‌گیرد. امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت صنعت چاپ استان به عنوان قطب دوم صنعت چاپ کشور باشیم.
ابراهیمی با اشاره به راه‌اندازی انستیتو چاپ در دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ، با پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با صنعت چاپ و برگزاری کلاس‌های تخصصی، نگاه علمی به صنعت چاپ را فراتر از امروز خواهد برد.
وی یادآور شد: همچنین برپایی موزه چاپ کشور در دستور کار قرار دارد. عدم وجود موزه ملی صنعت چاپ تاکنون مورد غفلت قرار گرفته، اما با فراهم شدن فضا، شاهد تأسیس این موزه در تهران خواهیم بود.
لازم به ذکر است در بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ از فعالان و منتخبین این حوزه تقدیر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار